Żywoty świętych


Adaptacja wg. zapisu TADEUSZA SEWERYNA
JAN WILKOWSKI

Egzamin III roku z maski


Opieka pedagogiczna - prof. Bohdan Głuszczak

W spektaklu wykorzystano dekoracje i maski Adama Kiliana oraz muzykę Jana Szyrockiego z przedstawienia Rzecz o Jędrzeju Wowrze Jana Wilkowskiego i Bohdana Głuszczaka w Teatrze Lalek "Pleciuga" w Szczecinie, 1983

O Święty Kaźmirku
Święty Kaźmirek - Dagmara Sowa
Starosta - Piotr Dąbrowski
Starościna - Agnieszka Możejko
Profesor - Ewa Gajewska
Inspektor - Adam Jakuć
Ptoski - Katarzyna Mikiewicz, Urszula Raczkowska, Daniel Biskowski, Karol Smaczny
Opowiadacz - Paweł Chomczyk

O Święty Genowefie
Święto Genowefa - Ewa Gajewska
Król - Adam Jakuć
Rządca - Karol Smaczny
Synek Genowefy - Urszula Raczkowska
Giermek - Piotr Dąbrowski
Koń - Piotr Dąbrowski
Zbój - Daniel Biskowski
Ptosek - Anna Rakowska
Opowiadacz - Marcin Bartnikowski

O Święty Magdalenie
Święto Magdalena - Agnieszka Możejko
Kawalyr I - Piotr Dąbrowski
Kawalyr II - Karol Smaczny
Pon Jezus - Marcin Bartnikowski
Gróbarz - Paweł Chomczyk
Anioł I - Katarzyna Mikiewicz
Anioł II - Anna Rakowska
Opowiadacz - Adam Jakuć

O Matce Boskizsiedmi Miecami
Matka Bosko - Katarzyna Mikiewicz
Jezusek - Urszula Raczkowska
Anioł z nieba i arcyksiążę Jerozolimski - Marcin Bartnikowski
Ciocia Helżbieta - Anna Rakowska
Święty Józef - Karol Smaczny
Żydy - Paweł Chomczyk, Marcin Bartnikowski
Opowiadacz - Piotr Dąbrowski

O Święty Weronice
Święto Weronika - Dagmara Sowa
Pon Jezus - Paweł Chomczyk
Piłat - Adam Jakuć
Herod - Adam Jakuć
Król co mioł umrzeć - Daniel Biskowski
Oprawcy - Marcin Bartnikowski, Piotr Dąbrowski
Kobiety - Ewa Gajewska, Katarzyna Mikiewicz, Agnieszka Możejko, Urszula Raczkowska, Anna Rakowska
Opowiadacz - Karol Smaczny

O Święty Jadwidze
Święto Jadwiga - Anna Rakowska
Król Madziar - Paweł Chomczyk
Wojsko Święty Jadwigi - Marcin Bartnikowski, Piotr Dąbrowski, Adam Jakuć, Karol Smaczny
Opowiadacz - Daniel Biskowski


Po I i II roku intensywnej pracy warsztatowej, studenci III roku Wydziału Sztuki Lalkarskiej wkraczają w okres twórczych spotkań artystycznych, własnych poszukiwań, niejednokrotnie kończących się małymi formami teatralnymi, miniaturami, bywa że i całymi spektaklami.
Podczas zimowego semestru, w czasie gdy każdy ze studentów pracował indywidualnie (lub w małych dwu-trzyosobowych grupach) nad własnym projektem artystycznym, przygotowywanym we współpracy ze studentkami katedry scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, trwały jednocześnie prace nad spektaklem zespołowym. Zajęcia z maski na Wydziale Sztuki Lalkarskiej niemal zawsze kończą się spektaklem. O ile projekty indywidualne były próbą spojrzenia na teatr lalek przyszłości, wiele z nich wynikało z pokoleniowych zainteresowań młodych artystów, zarówno w odniesieniu do podejmowanych tematów, jak i wykorzystanych środków, to praca z maską była okazją do tradycyjnego spojrzeniu na twórczość aktora-lalkarza.
Rozmiar: 2405910 bajtówChodziło nam o cyzelowanie gestu, o precyzyjny, zespołowy ruch sceniczny, o miejscami nawet wyrafinowaną choreografię, o kryształowo czysty dźwięk, o próbę sięgnięcia do najlepszych tradycji polskiego teatru maski. Stąd decyzja powrotu do wielkiego spektaklu Jana Wilkowskiego i Bohdana Głuszczaka Rzecz o Jędrzeju Wowrze ze szczecińskiej "Pleciugi" i nowa próba zmierzenia się z tradycją naiwnego, ale radosnego patrzenia na rzeczywistość przez pryzmat sztuki ludowej, z którą dziś już prawie nikt się nie spotyka. Dla młodego pokolenia aktorów-lalkarzy to przede wszystkim spotkanie z wyrazistą konwencją gry, konwencją teatru maski.



Premiera:
22 marca 2003
Akademia Teatralna