> kronika


         2015 22 marca
Dziś, po 40 latach ogłaszamy nabór do świętowania! Wszystkich, którzy byli związani z naszym Wydziałem ( wcześniej Studium Aktorskie Teatru Lalek) , tych, którzy wciąż wspominają, tych, którzy byli tylko na chwilę lub zostali na dłużej, dla których szkoła była i jest drugim domem. Zapraszamy absolwentów, wykładowców, pracowników, studentów do świętowania okrągłej rocznicy czterdziestolecia.

A oto oficjalny program spotkania organizowanego wspólnie przez Białostocki Teatr Lalek, ZASP i Wydział Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej:
- 11.00 powitanie oraz zwiedzanie Akademii Teatralnej ul. Sienkiewicza 14
- 12.00 pokaz studentów Akademii Teatralnej
- 14.00 w Białostockim Teatrze Lalek spektakl „Cudowna lampa Aladyna” wg. J. Wilkowskiego
- po spektaklu uroczystość wręczenia „HENRYKÓW” przez ZASP
- przerwa kawowa
- ok. 16.00 dyskusja na temat „O współczesnym Teatrze Lalek”
- 18.00 spektakl „After Play”
- 20.00 koncert zespołu "DLA KONTRASTU" i spotkanie absolwentów Akademii Teatralnej w klubokawiarni ZMIANA KLIMATU ul. Warszawska 6 (pierwsza siedziba BTL)
14 lutego Studenci zaprezentowali spektakl dyplomowy pt. In Treatment przed warszawską publicznością w Teatrze Studio. A oto oficjalny trailer spektaklu:



więcej...
9 lutego
Rozpoczęły się międzynarodowe warsztaty teatralne na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Warsztaty są częścią dużego, międzynarodowego projektu Trzy poziomy opowiadania historii (Three layers of telling a story), do którego zostaliśmy zaproszeni przez Uniwersytet Teatru i Sztuki Filmowej w Budapeszcie. Już od poniedziałku 12 naszych studentów będzie uczestniczyć w zajęciach w Bratysławie, Pradze i Budapeszcie (po 4 w każdym z tych ośrodków). W Białymstoku również będziemy gościć studentów z zagranicy (Czech, Słowacji i Węgier), którzy wspólnie z częścią studentów II roku naszego Wydziału będą pracować przez 10 dni nad wspólnym projektem. Tematem dla wszystkich grup jest: "Ja, lalka", który ma za zadanie zmotywować młodych adeptów sztuki do własnej wypowiedzi scenicznej w kwestii relacji aktor - lalka. Każda grupa będzie pracować inną metodą, z użyciem innej formy lalkowej, pod okiem innego wykładowcy i na zupełnie innym terenie, w szkole i kraju o odmiennych tradycjach teatralnych. Dzięki takiemu rozpoznaniu studenci będą wzbogacać swój warsztat, będą mieli szansę na nowe inspiracje, co może zaowocować w przyszłości jeszcze ciekawszymi pracami i większą świadomością w obecności na scenie z formą. Poza tym, będą zdobywać doświadczenie w pracy w grupie międzynarodowej, co staje się często już codzienną teatralną rzeczywistością. Będą musieli wykorzystywać swoją samodzielność w tworzeniu, ale też umiejętności komunikacji z innymi osobami, często równie silnymi i kreatywnymi osobowościami scenicznymi. Jest to dobry punkt wyjścia do rozwinięcia wyobraźni, twórczego myślenia i kreacji odrębnych światów. Efekty pracy studenci zaprezentują na festiwalu w Nitrze ( Słowacja) na początku czerwca, gdzie będzie odbywał się Międzynarodowy Festiwal Teatrów Lalek. Warsztat w Białymstoku poprowadzi dr Magdalena Kiszko - Dojlidko, wieloletni wykładowca Wydziału, doświadczona aktorka i pedagog teatralny.
20 stycznia Odbył się kolejny spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Sztuki Lalkarskiej POTĘPIENI. PIEKŁO MADISON.
więcej...
10 stycznia Odbył się Wieczór dla duszy i ciała

Julia Dondziło - Makosz
projekt artystyczny inspirowany tkackimi tradycjami Podlasia
Przedstawiona tu w trzech odsłonach - MAKOSZ, słowiańska patronka tkactwa i urodzaju, opiekunka kobiet. Podstawa procesu tkania: wątek i osnowa, przenikanie i porządek stanowi podstawę całego procesu kreacji choreograficznej. Kobiety tkają relację między sobą, splatają się z muzyką i scenografią. Ich działanie i bycie poprzez próbę tkania wzajemnych więzi i granic drogą wdzięczności, lekkości, służby z miłością i współpracy prowadzić ma do urodzaju.
Zainspirowany podlaską tradycją tkactwa, pieśnią tradycyjną i głębią przekazu historii Makosz, spektakl jest dążeniem wytkania relacji pomiędzy tradycją, a współczesnością.


Czas 35 min.

Koncepcja, choreografia, taniec - Julia Dondziło
Taniec - Judith Desse
Kompozycja i wykonanie muzyki - Ilona Karpiuk-Dąbrowska, Luca Gaigher
Scenografia - Agnieszka Kacprzak, Łukasz Szczepanowicz, Tomasz Bystrzejewski
Kostiumy - Maryna Sztark
Realizacja dźwiękowa i nagraniowa - Radosław Dąbrowski
Zdjęcia - Tomasz Bystrzejewski
Video - Tomasz Pienicki

Makosz – projekt artystyczny inspirowany tkackimi tradycjami Podlasia jest zrealizowany w ramach półrocznego stypendium artystycznego „Młodzi Twórcy” Prezydenta Miasta Białegostoku oraz w ramach funduszu FSDIE z Université de Paris8

   

Podziękowania partnerom projektu:

    

Podziękowania ludziom dobrych serc:
Teresa Pryzmont
Natasza Topor
Marta Rau
Tomasz Bystrzejewski
Karolina Maksimowicz
Ania Wojtecka
Dariusz Kulikowski
10 stycznia Natasza Topor - zespół BIAŁKA
koncert promujący płytę Czułe miejsca
BIAŁKA została/ły powołana/ne do życia w 2014 roku . Zespół tworzą Natasza Topor ( wokal,teksty i muzyka) , Paweł Ambrożewicz ( klawisze), Piotr Ignatowicz ( gitara basowa) i Krzysztof Ostasz ( perkusja ). Muzyka Białki to wysmakowane połączenie elektroniki z akustycznym graniem. Podczas koncertu zaprezentują materiał z ich pierwszej płyty czułe miejsca.

Projekt zrealizowany w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku.


   
         2014 16 grudnia
Serdecznie zapraszamy na przedstawienie pt. Bernhard w wykonaniu Pawła Sakowicza. Spektakl został zrealizowany w ramach Polskiej Platformy Tańca 2014. Pokaz odbył się w sali Teatru Szkolnego im. J. Wilkowskiego. Wstęp wolny.
Bernhard
Mój stosunek do Thomasa Bernharda nie jest jednoznaczny, mówię to ja, bo łatwo się przyznaje, że Bernhard jest zarezerwowany dla teatru, ale gdy idzie o muzykalność języka, może być inaczej, muzykalność i rytm Bernharda, mówię to ja, przez tę muzykalność i rytm od dłuższego czasu myślę o ruchu, który, można powiedzieć, podąża za muzykalnością języka, ruch, o którym myślę, wyraża mój stosunek do Bernharda, albo zupełnie inaczej, mówię ja, mój stosunek do Bernharda nie jest aż tak jednoznaczny.
Choreografia i wykonanie: Paweł Sakowicz
Konsultacja dramaturgiczna: Natalia Sakowicz
Kostium: Rafał Zajko
Grafika: Agnieszka Diesing
Współpraca: Instytut Muzyki i Tańca, Uferstudios Berlin, Mica Moca Project Berlin Spektakl zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Spektakl został zakwalifikowany do udziału w Polskiej Platformie Tańca 2014.
Więcej informacji: pawelsakowicz.com/works/bernhard

15 grudnia
Otrzymaliśmy oficjalny komunikat prasowy od głównego koordynatora międzynarodowego projektu "Three layers of telling a story", w którym Wydział Sztuki Lalkarskiej jest jednym z partnerów. Oto treść komunikatu w tłumaczeniu Katarzyny Siergiej:

Trzy poziomy opowiadania historii
Uniwersytet Teatru i Sztuki Filmowej w Budapeszcie rozpoczyna program partnerski wraz z siedmioma uznanymi europejskimi szkołami wyższymi o profilu artystycznym. To największy program w historii Budapesztańskiego Uniwersytetu o 150-letniej tradycji na polu kinematografii, lalkarstwa oraz teatru stosowanego.
Uniwersytet Teatru i Sztuki Filmowej zorganizował konferencję rozpoczynającą program partnerstwa między 5. a 7. listopada, podczas której eksperci z Wielkiej Brytanii, Norwegii, Irlandii, Czech, Słowacji, Estonii oraz Polski ustalili zasady uczestnictwa w programie Erasmus+ na lata 2014-2017.
Nawiązując do wypowiedzi Gezy M. Tóth'a, rektora Uniwersytetu Teatru i Sztuki Filmowej w Budapeszcie, partnerskie szkoły wyższe biorące udział w projekcie powinny zrealizować misję projektu działając na zasadzie regionalnych katalizatorów, prezentując indywidualne charakterystyczne metody pracy. Dlatego też Uniwersytet w Budapeszcie przygotowuje kilka angielskojęzycznych kursów jako część projektu. Wykładowcy ze szkół partnerskich przygotują wspólny plan studiów magisterskich w zakresie kinematografii, lalkarstwa oraz teatru stosowanego. Nowe metody nauczania będą testowane podczas trwania projektu, a studenci szkół biorących udział w projekcie będą mieli okazję studiować w szkołach partnerskich na zasadzie wymiany. 'Nasz projekt nazwany Trzy poziomy opowiadania historii bazuje na najlepszych treningach szkół wyższych w zakresie kinematografii, lalkarstwa i teatru stosowanego. Naszym celem jest rozpoczęcie nowych międzynarodowych kursów bazujących na różnych doświadczeniach, ale zbliżonych europejskich tradycjach' – mówi Magdolna Jákfalvi, prorektor Uniwersytetu.
'Nasz cel to również treningi w zakresie teatru i filmu na najwyższym możliwym poziomie dostępne w Budapeszcie, na naszym Uniwersytecie' – dodaje rektor M. Tóth.
Dwie główne konferencje będą zorganizowane w czasie trwania projektu, podczas których wykładowcy będą mieli okazję podzielić się rezultatami swoich badań. Materiały z konferencji będą dostępne w formie publikacji wzmacniając tym samym rolę Uniwersytetu w Budapeszcie jako lidera wśród szkół wyższych o profilu artystycznym.

Instytucje partnerskie:
Színház és Filmművészeti Egyetem, Budapest, HU
Dun Laoghaire Institute of Art, Design & Technology, Dublin, IE
Tallinn University, Tallinn, EE
Høgskolan i Bergen, Bergen, NO
University of Kent, Kent, UK
Akademie múzických umení v Praze, Prága, CZ,
Puppetry Art Department in Bialystok at National Academy of Dramatic Art in Warsaw
Vysoká škola múzických umení v Bratislave, Pozsony, SK

Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej. Instytucje partnerskie dofinansowano w kwocie 380 730 euro w ramach projektu Erasmus+.

Informacje dla prasy:
Hering Orsolya
Színház- és Filmművészeti Egyetem
1088 Budapest, Vas u. 2/c.
hering.orsolya@szfe.hu
+36 20 978 50 80
www.szfe.hu
facebook.com/szinház- és filmművészeti egyetem
facebook.com/ódry színpad
5 grudnia Chwalimy się. Miło nam poinformować, że student V roku naszego Wydziału Mateusz Trzmiel otrzymał nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia w twórczości artystycznej Uroczyste wręczenie okolicznościowych dyplomów odbyło się na Zamku Królewskim w Warszawie. Serdecznie gratulujemy. A oto dyplom...

3 grudnia Kolejnym bardzo dla nas ważnym wydarzeniem, które odbyło się w sali Teatru Szkolnego im. J. Wilkowskiego była promocja książki prof. Henryka Jurkowskiego, który przez wiele lat był związany z naszym Wydziałem. Spotkanie poprowadził Konrad Szczebiot. Wstęp wolny.
Z prawdziwą przyjemnością pragnę poinformować, że po raz drugi w historii udało się wydać najważniejsze dzieło dotyczące historii teatru lalek Dzieje teatru lalek autorstwa prof. Henryka Jurkowskiego. Wydawnictwo to nie jest jednak reprintem starego wydania. Jej autor dokonał w niej skrótów, uzupełnił niektóre rozdziały, z pewnych fragmentów zrezygnował, a inne zupełnie zmienił. Dlatego książka ta, ma teraz zupełnie inną wartość merytoryczną. Dodatkowo opracowania graficznego nowego wydania podjął się artysta grafik Andrzej Dworakowski , znany również ze swych wcześniejszych realizacji scenograficznych na scenach teatrów lalek.

Z dumą pragniemy zaprezentować Państwu książkę, która dzięki działaniom wielu ludzi, dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego mogła zostać wydana.

Podczas promocji będzie można było kupić nowe II tomowe wydanie książki dzieje teatru lalek profesora Henryka Jurkowskiego.
23 listopada Premiera przedstawienia dyplomowego studentów IV roku pt. In treatment w reżyserii Łukasza Lewandowskiego jednego z naszych wykładowców.
Przedstawienie powstało na podstawie amerykańskiego serialu HBO pod tym samym tytułem.
więcej...
16-17 listopada Odbyło się spotkanie z Freddiem Rokemem promujące jego najnowszą książkę Filozofowie & ludzie teatru. Myślenie jako przedstawienie". Poprowadził je wykładowca naszej szkoły Konrad Szczebiot.
Wykład Freddiego Rokema zatytułowany Who's there? Dramaturgical Considerations for a Production of Hamlet odbył się 17 listopada.
Na oba wydarzenia wstęp wolny!

Freddie Rokem, Filozofowie & ludzie teatru. Myślenie jako przedstawienie , tłum. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Księgarnia Akademicka 2014.

W książce Filozofowie & ludzie teatru Freddie Rokem rekonstruuje historyczne powiązania dyskursu filozofii i teatru, proponując interdyscyplinarne badanie teatru i pokrewnych form performatywnych oraz ich oddziaływania na inne dziedziny refleksji teoretycznej. Analizowane przez niego casusy spotkań filozofów i twórców teatralnych nie tylko dostarczają przekonujących argumentów przeciwko autonomii form artystycznych i dyskursów teoretycznych. Rokem skłania także do dyskusji nad nowymi metodami badań sztuk performatywnych, zarówno ich historycznych form, jak i ich aktualnego znaczenia w wymiarze społecznym i politycznym.


Freddie Rokem – urodził się w Sztokholmie, w połowie lat sześćdziesiątych wyjechał na studia do Izraela, żeby poznać swoje żydowskie korzenie i kulturę. Od ponad trzydziestu lat mieszka w Jerozolimie. Pracował jako profesor i dziekan Wydziału Sztuk Teatralnych Uniwersytetu w Tel Awiwie, zaś w semestrze zimowym 2014 wykłada na teatrologii Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie nad Menem. Specjalizuje się w historii teatru XIX i XX wieku, oglądanej w szerokiej, interdyscyplinarnej perspektywie. Wykładał gościnnie na wielu uczelniach na całym świecie, między innymi na Uniwersytecie Stanforda, Freie Universität w Berlinie i na Uniwersytecie Sztokholmskim. Opublikował monografię w języku szwedzkim Tradition and Renewal: Swedish Drama and Theatre, 1914-1922 (1977), a także dwieswoje żydowskie korzenie i kulturę. Od ponad trzydziestu lat mieszka w Jerozolimie. Pracował jako profesor i dziekan Wydziału Sztuk Teatralnych Uniwersytetu w Tel Awiwie, zaś w semestrze zimowym 2014 wykłada na teatrologii Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie nad Menem. Specjalizuje się w historii teatru XIX i XX wieku, oglądanej w szerokiej, interdyscyplinarnej perspektywie. Wykładał gościnnie na wielu uczelniach na całym świecie, między innymi na Uniwersytecie Stanforda, Freie Universität w Berlinie i na Uniwersytecie Sztokholmskim. Opublikował monografię w języku szwedzkim Tradition and Renewal: Swedish Drama and Theatre, 1914-1922 (1977), a także dwie książki w języku angielskim: Theatrical Space in Ibsen, Chekhov, and Strindberg: Public Forms of Privacy (1986) oraz Stridberg’s Secret Codes (2004). W 2010 roku nakładem Księgarni Akademickiej w serii „Interpretacje” ukazała się jego kolejna, wielokrotnie nagradzana monografia Wystawianie historii. Teatralne obrazy przeszłości także w tłumaczeniu Mateusza Borowskiego i Małgorzaty Sugiery.
6-8 listopada
Odbyło się pierwsze spotkanie partnerów, na którym mieliśmy okazję poznać się wzajemnie, omówić sprawy formalne dotyczące całości realizacji projektu i jego zamierzeń. Zorganizowane zostały również spotkania robocze w ramach grup tematycznych, na których poruszane były kwestie merytoryczne i ustalane szczegółowe harmonogramy działań. Projekt będzie trwał trzy lata. Jego celem jest stworzenie wspólnego programu dla szkolnictwa wyższego w dziedzinie sztuki filmowej, teatru lalek oraz teatru stosowanego (applied theatre).
1 listopada
Miło nam poinformować, że Wydział Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza został zaproszony do partnerstwa w międzynarodowym projekcie Three Layers of Telling a Story.
Inicjatorem działań jest Uniwersytet Sztuki Teatralnej i Filmowej w Budapeszcie, który poprosił o współpracę kilka Europejskich uczelni artystycznych. Poza Wydziałem Sztuki Lalkarskiej zaangażowane zostały :
Høgskolen i Bergen, Bergen, Norwegia
University of Kent, Kent, Wielka Brytania
Akademie múzických umení v Praze, Praga, Czechy
Vysoká škola múzických umení v Bratislave, Bratysława, Słowacja
Dun Laoghaire Institute of Art, Design and Technology, Dublin, Irlandia
Tallinn University , Talin, Estonia

Wydział Sztuki Lalkarskiej będzie ściśle współpracował z trzema szkołami wyższymi, w ramach jednej z części projektu dotyczącej dziedziny teatru lalek. We wrześniu 2014 roku otrzymaliśmy informację o pozytywnej ocenie, przyjęciu projektu w ramach programu Erasmus + do realizacji i otrzymaniu dofinansowania w wysokości 380000 Euro.
25 października Na otwarcie nowego sezonu w Teatrze Szkolnym im. Jana Wilkowskiego odbył się egzamin z piosenki aktorskiej Hosanna ... Bertolt Brecht.
więcej...
6 października W sali Teatru Szkolnego im. Jana Wilkowskiego odbyła się uroczysta inauguracja roku akademickiego 2014-2015. 20 września Najmłodsi widzowie wraz z rodzicami mogli uczestniczyć w zabawie teatralnej przygotowanej przez studentów II i III roku pt. Łazienkowy plac zabaw
więcej...
20 września Przedstawienie dyplomowe studentów naszego Wydziału Pancerni zostało zaprezentowane na scenie Teatru Powszechnego w Warszawie w ramach przeglądu Nówka sztuka
więcej...
1 września Chwalimy się!!!
Nasza studentka Małgorzata Patryn została wymieniona w Subiektywnym Spisie Aktorów Jacka Sieradzkiego. Oto fragment:
Małgorzata Patryn [nadzieje]
Gdy Monika Strzępka robiła prapremierowo tekst Pawła Demirskiego "Niech żyje wojna!!!", skupiała się na historycznych i propagandowych kliszach wpompowanych w takie przedsięwzięcia, jak "Czterej pancerni i pies". Gdy tychże "Pancernych" (zaadaptowanych przez Konrada Dworakowskiego) grają dyplomanci białostockiego Wydziału Lalkarskiego Akademii Teatralnej, nie o Stalina, Mikołajczyka, panów i chłopów chodzi - lecz o elementarną, młodzieńczą obronę przed hucpą i blichtrem świata, przed nieznośnością pustych haseł i paskudztwem rzeczywistości. A w centrum obrony jest jej filigranowa sylwetka i twarz przez pół przesłonięta wielkim hełmem, jej Szarik, chaplinowski łazęga, psio czuły i psio skopany na koniec, jej oczy, najpierw ciepło ufne, potem przegrane i wyrzutu pełne. Co teatr z nią zrobi? Doceni?

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/188016.html
18 sierpnia W siedzibie Wydziału odbyła się publiczna obrona rozprawy doktorskiej w dziedzinie sztuk teatralnych mgr Magdaleny Kiszko-Dojlidko pt. Od tradycji do współczesności - teatr cieni i jego możliwości ekspresji w oparciu o pracę nad rolą w spektaklu "Romans Perlimplina i Belisy". 23 czerwca W ramach Międzynarodowego Festiwalu Szkół Lalkarskich "LalkanieLalka" zapraszamy młodzież do udziału w warsztatach z zakresu zadań aktorskich, gry aktora przedmiotem oraz techniki mowy. Spotkanie z wykładowcami Wydziału Sztuki Lalkarskiej będzie świetną okazją by rozpoznać specyfikę teatru formy, zyskać podstawową wiedzę na temat warsztatu aktora lalkarza, pobudzić wyobraźnię i poznać samego siebie.
Cykl warsztatowy obejmuje:
"Być albo nie być....aktorem" - warsztat aktorski 1,5 godz.( prowadzący mgr Magdalena Czajkowska)
W trakcie warsztatów uczestnicy będą realizowali krótką etiudę aktorską. Zapoznają się z takimi pojęciami jak: słuchanie, czujność, skupienie uwagi, kontakt z partnerem, w kontekście teatralnym. Posługując się swoim ciałem i głosem będą dążyć do wydobycia ekspresji emocjonalnej opartej na prawdzie scenicznej.

"Czy przedmioty żyją ?" - warsztat z gry aktora przedmiotem 1,5 godz. ( prowadzący mgr Bernarda Bielenia)
Każdy dorosły w dzieciństwie wierzył, że znaleziony gdzieś kamyk, guzik, czy muszelka ma magiczne właściwości. Ta wiara nadawała owym przedmiotom szczególne znaczenie. Zamknięte w małych dziecięcych rączkach, czy ukryte na dnie kieszeni przedmioty miały spełniać dziecięce marzenia. Warsztaty z teatru przedmiotu, nawiązują do tych dziecięcych fantazji, pozwalają uwierzyć w magię teatru formy, rozwijają wyobraźnię, dają poczucie kreacji własnego świata.

"Mówić wyraźnie" - warsztat z techniki mowy 45 min. ( prowadzący mgr Julita Cichońska)
W ramach zajęć uczestnicy będą mieli okazję poznać ćwiczenia usprawniające aparat mowy, zasady wykonywania ćwiczenia oraz zapoznać się z poprawną mową sceniczną. Będą brać udział w ćwiczeniach oddechowych, emisyjnych i artykulacyjnych, usprawniających motorykę narządów mowy.
29 maja XXIX Dni Sztuki Współczesnej na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku.
Dni Sztuki Współczesnej to festiwal, który składa się z unikatowych prezentacji wielu dziedzin sztuki. Wyznacza nowe trendy i ukazuje fuzje gatunków. Często jako pierwszy przeciera szlaki kolejnym nietypowym realizacjom. To najstarszy i największy tego typu festiwal w regionie.
Caravaggio/Wspólnota – TWIS ALPI
Le Flux / Przepływ
10 maja - Spektakl Pancerni Pawła Demirskiego w reżyserii Konrada Dworakowskiego w Finale 20. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Decyzją Komisji Artystcznej w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Marta Bryś, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis, Witold Mrozek, Joanna Ostrowska, Adriana Prodeus spektakl Pancerni Pawła Demirskiego w reżyserii Konrada Dworakowskiego został zakwalifikowany do Finału 20. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. W I etapie Konkursu wzięło udziął 97 inscenizacji.
Finałowe spektakle obejrzy Jury w składzie: Sławomira Łozińska, Maciej Nowak, Tadusz Nyczek, Bożena Sawicka, Jacek Wakar.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
6 kwietnia - Prezentacja spektaklu Z Bromby historia inna. Przedstawienie zrealizowali studenci 3 roku pod opieką pedagogiczną Jacka Dojlidko na podstawie tekstów Macieja Wojtyszko. Spektakl przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 5 do 9 lat.
Z Bromby historia inna

Projekt lalkowy pt. Z Bromby historia inna na podstawie opowiadań dla dzieci Macieja Wojtyszko: „Bromba i inni”, „Bromba i filozofia” oraz „13 piórko Eufemii”, stworzony został przez trzy studentki trzeciego roku Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Dzielny detektyw Kajetan Chrumps wraz ze swoimi przyjaciółmi Malwinką i Fikandrem wyruszają w podróż w poszukiwaniu niebezpiecznego Zwierzątka. Na swojej drodze spotkają stworzenie z innego wszechświata, które uświadamia bohaterom, że bycie otwartym na innych to niezbędny warunek poznania i zrozumienia otaczającego nas świata.
Opiekę pedagogiczną nad projektem sprawował dr Jacek Dojlidko i mgr Łucja Grzeszczyk, muzykę wykonali Michał Dąbrowski i Marcin Kajper, a scenografię i lalki (kukły) zespół.
4 kwietnia - W sali Teatru Szkolnego zaprezentowano spektakle w ramach kolejnej edycji festiwalu Kalejdoskop.
Kalejdoskop 2014 Komunikat prasowy
Program Festiwalu
27 marca - Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru odbyła się prezentacja spektaklu dyplomowego studentów IV roku Wydziału Sztuki Lalkarskiej pt. Pancerni w reżyserii Konrada Dworakowskiego, w ramach ogólnopolskiej akcji Dotknij Teatru.
http://www.dotknij-teatru.pl/wydarzenie/pancerni/
15 marca - Na scenie Teatru Powszechnego w Warszawie wystąpili studenci IV roku ze spektaklem MOLIÈRE. Z UROJENIA.
więcej...
2 marca - Premiera spektaklu dyplomowego studentów IV roku Wydziału Sztuki Lalkarskiej pt. Pancerni w reżyserii Konrada Dworakowskiego.
więcej...
         2013 2 grudnia Miło nam poinformować, że studentka Wydziału Sztuki Lalkarskiej, Helena Radzikowska, otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W gronie stypendystów Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego znalazły się dwie studentki naszego Wydziału: Julianna Dorosz i Natalia Sakowicz.
Serdecznie gratulujemy wyróżnionym !
20 października - Zapraszamy do zapoznania się z recenzją ze spektaklu Statek klownów, czyli newspaper show po występach na XX MIĘDZYNARODOWYM FESTIWALU TEATRÓW LALEK SPOTKANIA w Toruniu.
http://teatrdlawas.pl/teatr/tdw/index.php?option=com_content&task=view&id=34889&Itemid=72
17 października - Z ogromną przyjemnością informujemy, że Dziekan Wydziału Sylwia Janowicz-Dobrowolska została wyróżniona nagrodą za najlepszą rolę kobiecą na XX MIĘDZYNARODOWYM FESTIWALU TEATRÓW LALEK SPOTKANIA w Toruniu za role Desolacion Rodriguez, artystki bardzo dramatycznej w przedstawieniu "Texas Jim" i Pani Maier w przedstawieniu "Szpak Fryderyk" Białostockiego Teatru Lalek. 15 października - Studenci naszego Wydziału wystąpili na jubileuszowym XX Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek Spotkania w Toruniu ze spektaklem Statek clownów, czyli newspaper show
więcej
13 października - Zapraszamy do zapoznania się z relacją z wizyty studentów w Krasnogródzie ze spektaklem Z Bromby historia inna.
http://pogranicze.sejny.pl/13_pazdziernika_2013___spektakl____z_bromby_historia_inna____w_krasnogrudzie,1330-1,13925.html
10 października - Można o nas posłuchać w Radiu Białystok. Relacja Olgi Gordiejew ze spektaklu Błękitny ekspres w wykonaniu studentów IV roku
http://www.radio.bialystok.pl/kultura/wydarzenia/id/104203
7 października - Uroczysta inauguracja nowego roku akademickiego 2013/2014. Obecny był Jego Magnificencja Rektor prof. Andrzej Strzelecki.
Wykład inauguracyjny pt. Aktor jako osoba wygłosił prof. dr hab. Jerzy Kopania.
6 października - Na scenie Teatru Szkolnego odbył się egzamin studentów 4 roku z piosenki aktorskiej. Przygotowanie egzaminu – Paweł Aigner, aranżacja – Piotr Klimek, choreografia – Karolina Garbacik. Materiałem są piosenki z repertuaru kabaretów przedwojennej Warszawy.
Powstał spektakl, który może wzruszyć, rozbawić i skłonić do zadumy. Młodość, energia, talent studentów oraz doświadczenie uznanych twórców tego spektaklu gwarantują wysoką jakość widowiska.
więcej
22 września - Studentka IV roku Julianna Dorosz została laureatką Festiwalu Twórczości Wojciecha Młynarskiego w Sopocie. Była to pierwsza edycja tego festiwalu, ale towarzyszyło mu od początku bardzo duże zainteresowanie zarówno jeśli chodzi o liczbę zgłoszonych uczestników, jak również osób na widowni. W składzie Jury konkursu był Wojciech Młynarski, Jerzy Derfel, Jacek Bończyk, Agnieszka Labenz i Natalia Turczyńska-Schmidt.
Julianna otrzymała wyróżnienie i dzięki temu możliwość zaprezentowania swojej interpretacji piosenek Wojciecha Młynarskiego na koncercie laureatów, który odbył się 22 września w Sopocie. Na fortepianie akompaniował naszej studentce jej nauczyciel i wykładowca Wydziału Sztuki Lalkarskiej Marek Kulikowski.
3 lipca - W siedzibie Wydziału odbyła się publiczna obrona rozprawy doktorskiej w dziedzinie sztuk teatralnych mgr. Marcina Bikowskiego pt. Alicja? Portret polifoniczny.
więcej...
15 maja - Studenci Wydziału rozpoczęli cykl prezentacji swoich prac na festiwalach w kraju i za granicą. Na ogólnopolskim festiwalu teatrów lalek w Opolu został zaprezentowany spektakl studentów III rok pt. Dÿlenmatt.

16 maja na festiwalu gwiezdny szlak w Połtawie na Ukrainie zostanie pokazany projekt trzy siostry.

Na 6. Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Współczesnych dla Dzieci i Młodzieży KON-TEKSTY studenci pokażą efekt pracy egzaminacyjnej z trzeciego roku pt. Ksksktkt, czyli optymizm a na festiwalu X Międzynarodowe Spotkania Szkół Teatralnych „Teatr Lalek Jutra” zostanie zaprezentowane przedstawienie Dÿlenmatt.
11 - 12 maja - Zapraszamy na Dni Otwarte Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Osoby zainteresowane naszą uczelnią będą miały okazję obejrzeć szereg prezentacji prac studentów pierwszego, drugiego i trzeciego roku, a także uczestniczyć w warsztatach z zakresu techniki mowy, emisji głosu, plastyki ruchu czy zadań aktorskich.
Być aktorem
Mówić wyraźnie
Magiczne przedmioty
Śpiewać każdy może
Magiczne przedmioty
Dÿlenmatt
Trzy siostry
Ksksktkt, czyli optymizm
Plastyka ruchu
Teatr lalek, teatr materii ożywionej, teatr przedmiotu - w kręgu sztuki doskonałej.
Lalka - pierwsze kroki
Piosenki Taty Kazika
27 - 28 kwietnia - Studenci III roku naszego Wydziału, zaprezentowali pokaz zaliczeniowy z emisji głosu pt. Piosenki Taty Kazika. Praca nad materiałem przebiegała pod kierunkiem Marka Kulikowskiego, Marii Żynel i Krzysztofa Kulikowskiego.
recenzja Gazeta Współczesna
zdjęcia ze spektaklu autorstwa Andrzeja Petelskiego
13 kwietnia - Prezentacja spektaklu w wykonaniu studentek IV roku pt.: Białe Baloniki na festiwalu Mały Kontrapunkt w Szczecinie.
więcej
5 kwietnia - Na scenie Teatru Szkolnego zaprezentowane zostały 2 spektakle Czy filozof może mówić o tańcu i o tym, czy choreograf może zatańczyć? oraz PRZY _ _ _ _ _ PRZY w ramach X edycji festiwalu Kalejdoskop. 26 - 27 marca - Na scenie Teatru Szkolnego wystąpili tancerze z Towarzystwa Sztuki Surowej z premierą spektaklu Mitologie codzienne. 23 marca - Studenci III roku naszego Wydziału, zaprezentowali w ramach ogólnopolskiej akcji Dotknij Teatru pokaz zaliczeniowy z emisji głosu pt. Piosenki Taty Kazika. Praca nad materiałem przebiegała pod kierunkiem Marka Kulikowskiego, Marii Żynel i Krzysztofa Kulikowskiego. 16 marca - W sali Teatru Szkolnego odbyła się akcja charytatywna w ramach której wystąpiła Akademia Tańca Szał 13 stycznia - W ramach XXI Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbył się spektakl Operacja na zamkniętym sercu zrealizowany przez Towarzystwo Wspierania Inicjatyw Społecznych Alpi.

Sztuka powstała na bazie improwizacji. Autorami scenariusza są więc uczestnicy projektu. Przedstawienie mówi o rzeczach dla nich ważnych: miłości, samotności czy śmierci. Scena jest miejscem, które pozwala im w twórczy sposób wyrazić uczucia, przeżycia i emocje. Na scenie wcielają się w wykreowane przez siebie samych postacie. Jest to niezwykła okazja, by poznać osoby niepełnosprawne: ich sposób myślenia, postrzegania czy poczucie humoru.
Reżyserami są: Paulina Karczewska i Karol Smaczny.
Występują: dorosłe osoby niepełnosprawne intelektualnie.
Na scenie pojawia się również aktor profesjonalny: Błażej Piotrowski.
Przedstawienie powstało w ramach projektu "Tożsamość Miasta. Sztuka Aktywności" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Operacja na zamkniętym sercu Operacja na zamkniętym sercu Operacja na zamkniętym sercu Operacja na zamkniętym sercu Operacja na zamkniętym sercu
         2012 21 grudnia - 21 grudnia 2012 mija 15 lat od śmierci Jana Wilkowskiego, pierwszego dziekana naszego Wydziału i patrona teatru szkolnego. Wspomnienie o Janie Wilkowskim przygotowała prof. Bożena Frankowska.

Jan Wilkowski Jan Wilkowski był lalkarzem – aktorem, reżyserem, dyrektorem teatru „Lalka” w Warszawie, autorem sztuk teatralnych i scenariuszy dla teatru dziecięcego w telewizji. Urodził 15 czerwca 1921 roku w Warszawie, zmarł też w Warszawie 21 grudnia 1997 roku. Dla osób z Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku z Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie jest wciąż Kimś Bardzo Bliskim. Jako pedagog, pierwszy Dziekan tego Wydziału (1975-1981) i współtwórca „białostockiej szkoły lalkarskiej” - razem z Krzysztofem Rau, też aktorem, reżyserem, dyrektorem Białostockiego Teatru Lalek, pedagogiem i animatorem teatru lalek w Polsce. Jest Bliskim, bo znanym z autopsji, ze wspomnień, z legendy otaczającej Jego nazwisko w polskim teatrze, z nazwy sali Teatru Szkolnego noszącej Jego Imię, nadane podczas Zjazdu Absolwentów w 25 rocznicę powstania „ białostockiej szkoły lalkarskiej”, gdy Prorektorem był prof. Tomasz Jaworski a Dziekanem Wydziału obecny Prorektor prof. Wiesław Czołpiński (3 V 1999, do dziś ponad 400 absolwentów – aktorów i reżyserów, a w niedalekiej przyszłości także scenografów teatru lalek!).
Uczył się zawodu aktora-lalkarza w prywatnej Szkole Dramatycznej Teatru Lalek, założonej przez Janinę Kilian-Stanisławską przy teatrze lalek „Niebieskie Migdały” w Warszawie (siedziba Szkoły na ulicy Słupeckiej 7). Wśród wykładowców miał Marię Dulębę, Halinę Starską, Henryka Ładosza, Jana Sztaudyngera. Debiutował jako aktor rolą Mefista (marionetka) w warszawskim przedstawieniu „Pani Twardowska” wg ballady Adama Mickiewicza w teatrze lalek „Niebieskie Migdały” (przedstawienie przeniesione wraz z teatrem z Krakowa do Warszawy od 1 lipca 1948 roku, premiera w Krakowie 7 IV 1947).
Od 1 stycznia 1950 roku Szkoła została upaństwowiona a Jan Wilkowski z ucznia awansował, obok swoich niedawnych nauczycieli, na instruktora „ruszania lalkami”. W 1950 roku debiutował jako reżyser przedstawieniem składanym pt. „Bajki, lalki i piosenki” wg tekstów m. in. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Hanny Januszewskiej, Juliana Tuwima (10 V 1950). W tym też roku teatr lalek „Niebieskie Migdały” objął na krótko Władysław Jarema z krakowskiej „Groteski”. Zmienił nazwę sceny na Teatr „Lalka”, rozpoczął próby przedstawienia „Jan Kłosek” i po trzech miesiącach porzucił Warszawę dla Krakowa. Odchodząc, zwrócił uwagę władz na Jana Wilkowskiego - swego asystenta, któremu Ministerstwo Kultury i Sztuki powierzyło funkcję kierownika artystycznego Teatru „Lalka”.
Jana Wilkowskiego z tych lat scharakteryzował Marek Waszkiel w „Dziejach teatru lalek w Polsce 1944-2000” : „ Wilkowski, niemal debiutant, odkryty przez Kilian-Stanisławską, zdobył też serce jej adwersarza – Jaremy, przyznając się odtąd do obojga swych artystycznych rodziców (...). (...) jako pierwszy wśród lalkarzy polskich nie był samoukiem. Poznawał rzemiosło, repertuar, teatralną tradycję, kulisy teatru, jego wzloty i upadki, otarł się o rozmaitych nauczycieli, praktykował jako adept sztuki aktorskiej, asystent scenografa, asystent reżysera, początkujący autor i adaptator. Jego artystyczne dorastanie przebiegało wyjątkowo szybko, ale i talent miał nieprzeciętny. I dar zjednywania partnerów. (...) Kariera Jana Wilkowskiego w pierwszej połowie lat 50 była błyskotliwa (...). Młody lalkarz, ulubieniec Kilian-Stanisławskiej, wkrótce pupil Jaremy, trochę grafik, trochę satyryk, początkujący autor, aktor i reżyser, wspaniały kompan, niespokojny duch, pełen odwagi twórczej, gotowy do artystycznych wyzwań i ryzyka w 1952 objął kierownictwo artystyczne Lalki. (...) W ciągu trzech lat udowodnił, że ma talent i dar zjednywania ludzi, i nawet umiejętność manewrowania w trudnych czasach socrealizmu, która pozwalała mu na bycie akceptowanym, nie podejmując ideologicznych zobowiązań, ani też rezygnując z artystycznych ideałów. To jego artystyczne zasługi sprawiły, ze spośród trzech warszawskich teatrów lalkowych wyróżniono właśnie Lalkę, oddając jej siedzibę w Pałacu Kultury i Nauki” (Op. cit., s. 69 i 71).
Jan Wilkowski został kierownikiem artystycznym Teatru „Lalka” od 1 lutego 1952 roku. Wytrwał na tym stanowisku przez blisko dwa dziesiątki lat. Zawiązał długoletnią współpracę ze scenografem Adamem Kilianem (synem Kilian-Stanisławskiej). Utrzymał przez lata utalentowany zespół aktorów i współpracowników (m. in. stały kompozytor Jerzy Dobrzański).
Wyreżyserował 10 przedstawień. Wszystkie weszły do historii polskiego teatru lalek. Kilka z nich rozsławiło polski teatr lalek w Europie i na świecie, jak „Guignol w tarapatach” Leona Moszczyńskiego (21 III 1956), „O Zwyrtale Muzykancie, czyli Jak się Góral dostał do Nieba” wg „Na skalnym Podhalu” Kazimierza Przerwy Tetmajera (23 XII 1958), „Tygrys Pietrek” Hanny Januszewskiej (23 III 1962) i inne, zrealizowane wg scenariuszy napisanych przez Jana Wilkowskiego, które wprowadziły na polskie sceny nowych bohaterów, jak miś Rym-Cim-Ci .
Przedstawienia były obsypywane nagrodami. „Guignol w tarapatach” otrzymał Wielką Nagrodę i Złoty Medal na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w Bukareszcie (1956), „O Zwyrtale Muzykancie” było pokazywane na Światowym Festiwalu Młodzieży i Studentów w Wiedniu oraz podczas Sezonu Teatru Narodów w Paryżu (1959). Otrzymało I Nagrodę za reżyserię na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Warszawie (1960) i Dyplom Honorowy Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych (AICT).
Niemal równocześnie Jan Wilkowski rozpoczął współpracę z Telewizją Polską. Debiutował jako Janek Telewizor w 1957 roku i przez ponad dziesięć lat występował w roli aktora, lalkarza, prezentera w inscenizacjach wielu znanych baśni. Następnie opracował transmisje „Guignola w tarapatach”” „na żywo” z teatru do telewizji (dwa odcinki) oraz serial telewizyjny pt. „Teatrzyk w koszu” (przy udziale Aliny Kofty i Wandy Szerewicz), a później liczne inne seriale, wśród nich serial o Uli z I i z II B oraz „Przygody skrzata Dzięcielinka”.
Po odejściu z warszawskiej „Lalki” przygotowywał przedstawienia dla telewizyjnego teatru dla dzieci, reżyserował w różnych polskich teatrach lalek i za granicą (m. in. w Lublinie, na Kubie), pracował jako reżyser w Teatrze „Guliwer” w Warszawie prowadzonym przez Monikę Snarską (1971-1973) i w Białostockim Teatrze Lalek Krzysztofa Raua (1975-1979 i 1983-1986), gdzie wsławił się przedstawieniami: „Zielona gęś” wg Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1984) i „Dekameron” wg Giovanniego Boccaccia (1986).
Zajmował się też pracą społeczną. Przewodniczył komisjom egzaminacyjnym dla lalkarzy- adeptów aktorstwa i reżyserii. Był przez wiele lat przewodniczącym Sekcji Lalkarskiej Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru i Filmu SPATIF-ZASP, a następnie Związku Artystów Scen Polskich.
Wraz z Krzysztofem Rau organizował w Polsce wyższe studia dla aktorów lalkarzy – w 1975 roku rozpoczął pracę jako pedagog w Białostockiej Szkole Lalkarskiej czyli na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku należącym do dzisiejszej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i został na dwie kadencje pierwszym Dziekanem Wydziału Lalkarskiego (1975-1981). Przez piętnaście lat pełnił obowiązki pedagoga tego Wydziału. Z młodzieżą realizował etiudy, warsztaty, przedstawienia dyplomowe. Niektóre z nich zostały włączone do repertuaru Białostockiego Teatru Lalek kierowanego przez Krzysztofa Rau. W 1983 roku wraz z absolwentami Wydziału zrealizował w Teatrze Lalek „Pleciuga” w Szczecinie niepowtarzalne przedstawienie pt. „Rzecz o Jędrzeju Wowrze”, złożone ze „Spowiedzi w drewnie” i „ Żywotów Świętych” wg zapisu Tadeusza Seweryna „Świątkarz Powsinoga”. Nieocenionymi jego współpracownikami przy tym przedsięwzięciu natchnionym przez wychowanków Wydziału (Barbara Niecikowska, Danuta Popowicz-Kamińska, Danuta Szewielenko, Lech Chojnacki, Dariusz Kamiński, Mirosław Lewandowski, Zbigniew Niecikowski, Marian Ołdziejewski) byli: scenograf Adam Kilian i Bohdan Głuszczak, twórca słynnej Pantomimy Głuchych z Olsztyna i pedagog na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku. Wspaniałą rolę Świątkarza w tym przedstawieniu kreował Marian Ołdziejewski. Przedstawienie otrzymało Grand Prix na XI Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek (1983). Jan Wilkowski nawiązał do wcześniejszych swoich przedstawień opartych o teksty folklorystyczne, jak „Pastorałka” wg Leona Schillera (m. in. Białystok, 20 VII 1978).
Jan Wilkowski był także pisarzem. Publikował artykuły na tematy teatralne. Pisał powieści, sztuki dla teatru lalek, scenariusze przedstawień i seriali telewizyjnych – w sumie ponad 160 pozycji!
Dokumentację działalności Jana Wilkowskiego opracował Marek Waszkiel w serii „Lalkarz” (Łódź 1995). Opisy niektórych inscenizacji można znaleźć w antologii recenzji z lat 1945-1996 pt. „100 przedstawień teatru lalek” (Łódź 1998). Uczeń Jana Wilkowskiego i absolwent Wydziału Lalkarskiego w Białymstoku, a dziś profesor tej Uczelni Piotr Damulewicz wydał wspomnienia o swoim Mistrzu pt. „Spowiedź w drewnie czyli Rzecz o Janie Wilkowskim” (Białystok 2002). Kolega Jana Wilkowskiego po aktorskim, reżyserskim, dyrekcyjnym i pedagogicznym fachu – Krzysztof Rau w swojej książce pt. „Autolustracja” wiele miejsca poświecił w niej Janowi Wilkowskiemu nie tylko w rozdziale „Wilkowski albo paradoksy walki o władzę” (Łomża 2009, s. 23, 30, 53, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 84, 88, 92, 95, 97, 192, 104, 113, 114, 132, 140, 141, 142, 143, 150, 152, 155, 156, 175, 184, 192, 193, 211, 225, 226... lepiej czytać niż wypisywać!).

Zdjęcia z zajęć i spektakli Jana Wilkowskiego

Jan Wilkowski Jan Wilkowski Jan Wilkowski Jan Wilkowski Jan Wilkowski
4 grudnia - Premiera najnowszego spektaklu Nieformalnej Grupy Avis Wariat i Zakonnica Stanisława Ignacego Witkiewicza. Nieformalna Grupa Avis została stworzona między innymi przez absolwentki naszego Wydziału – Agatę Biziuk i Agnieszkę Makowską. Ma na swoim koncie już kilka bardzo interesujących produkcji teatralnych (Kukułka, Horro vacui, Medium rzeczy pospolitych). 30 listopada - Premiera spektaklu dyplomowego studentów IV roku kierunku aktorstwa Wydziału Sztuki Lalkarskiej. Przedstawienie Awantura w Chioggi Carlo Goldoniego wyreżyserował Paweł Aigner, muzykę skomponował Piotr Klimek a scenografię i kostiumy zaprojektował Pavel Hubićka. 26 listopada - Kilkoro studentów naszego Wydziału zostało zakwalifikowanych na warsztaty teatralne organizowane przez Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka. Warsztaty były prowadzone przez Marię Vayssiere i Ludmiłę Ryba oraz przez Bogdana Renczyńskiego. 16 - 18 listopada - Studenci naszego Wydziału biorą udział w akcji tuCZYtamY .
Akcja tuCZYtamY jest częścią festiwalu literackiego PRZECZYTAĆ BIAŁYSTOK, który odbył się w dniach 16-18 listopada 2012 roku w Białymstoku. Organizuje go Teatr Dramatyczny wraz ze Stowarzyszeniem Fabryka Bestsellerów.
12 listopada - Prezentacja spektaklu w wykonaniu studentek IV roku pt.: Białe Baloniki. Przedstawienie powstało na podstawie dramatu Magdy Fertacz pod tym samym tytułem w ramach zajęć – Gra aktora lalką. 26 października - Prezentacja spektaklu Piti Pą Tą zrealizowanego przez studentów Wydziału Sztuki Lalkarskiej na X Międzynarodowym Festiwalu Gombrowiczowskim w Radomiu. 15 - 16 października - myśli abstrakcyjne
pokaz pracy z formą studentów I roku Wydziału Sztuki Lalkarskiej
w Białymstoku na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek
w Toruniu.
8 października - O godzinie 12:00 odbyła się uroczysta inauguracja nowego roku akademickiego 2012-2013 z udziałem Jego Magnificencji Rektora Akademii Teatralnej prof. Andrzeja Strzeleckiego. 1 października ←LoveHateLove→
egzamin studentów IV roku kierunku aktorskiego z przedmiotu piosenka aktorska
scenariusz i opieka artystyczna: Paweł Chomczyk
aranżacje i opracowanie śpiewów zespołowych: Piotr Nazaruk
przygotowanie wokalne: Cezary Szyfman, Marcin Ozga
27 maja - Prezentacja przedstawienia dyplomowego studentów IV roku kierunku aktorskiego pod tytułem Opera żebracza w ramach XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej. 24 - 27 maja - Udział studentów III roku kierunku aktorskiego Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Tallinn Treff Festival oraz prezentacja prac semestralnych zatytułowanych Strindberg ? i Freier Tanz oraz Maski. 5 maja - Premiera przedstawienia dyplomowego studentów IV roku kierunku aktorskiego pod tytułem Syreniada w reżyserii Jacka Malinowskiego. 22 kwietnia - Pokazy egzaminacyjne studentów Wydziału Sztuki Lalkarskiej zrealizowane pod opieką Andrzeja Zaborskiego: Nic się nie da zrobić - na motywach Czekając na Godota S. Becketta i Piti Pą Tą - na motywach Operetki W. Gombrowicza na scenie im. J. Kreczmara w Akademii Teatralnej w Warszawie. 31 marca - 1 kwietnia - Odbyły się warsztaty z pracy z głosem techniką Natural Voice Perfection prowadzone przez Sonię Lachowolską – wykładowcę Krakowskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w którym wzięli udział studenci II roku kierunku aktorskiego. 27 marca - Pokaz pracy warsztatowej studentów roku II nad opowiadaniem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Gimnazjum im. Boobalka I... przygotowanej w ramach przedmiotu Interpretacja prozy i wiersza pod opieką pedagogiczną prof. Danuty Kierklo – Czajkowskiej i mgr. Magdaleny Czajkowskiej, który odbył się z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru w Bibliotece Uniwersyteckiej im. J. Giedroycia w Białymstoku. 10 - 14 marca - Odbył się warsztat z czeskim reżyserem, twórcą Divadlo Continuo Pavlem Stouracem zatytułowany Fizyczność aktora - fizyczność lalki w którym wzięli udział studenci II roku Wydziału Sztuki Lalkarskiej. 9 marca - Jury III Konkursu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego na najlepszą pracę magisterską z dziedziny teatrologii postanowiło rekomendować do Biblioteki Instytutu Teatralnego pracę magisterską Joanny Stelmaszuk (absolwentki kierunku aktorskiego) zatytułowaną Prorok Ilja z Wieszalina jako postać historyczna i "sceniczna" napisaną pod kierunkiem dr Haliny Waszkiel. 11 lutego - Premiera przedstawienia dyplomowego studentów IV roku kierunku aktorskiego pt. Opera żebracza wg J. Gaya w reżyserii A. Dwulita w Teatrze Szkolnym im. Jana Wilkowskiego 4 lutego - Premiera przedstawienia pt. Czerwony kapturek w reżyserii J. Połońskiego w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu z udziałem studentki V roku kierunku aktorskiego Sylwii Nowak. (rola dyplomowa) 17 stycznia - Prezentacja przedstawienia pt. Bajka o deszczowej kropelce i tęczy wg M. Guśniowskiej w reżyserii J. Malinowskiego w Teatrze Guliwer w Warszawie z udziałem studenta V roku kierunku aktorskiego Łukasza Jarzyńskiego. (rola dyplomowa)          2011 18 grudnia - Prezentacja przedstawienia pt. Strategia motyli wg E. Vilar w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie z udziałem studentki V roku kierunku aktorskiego Darii Brudnias. (rola dyplomowa) 17 grudnia - Premiera etiudy filmowej pt. Ołówek w reżyserii Bernardy Bielenii w Teatrze Szkolnym im. J. Wilkowskiego.
więcej...
14 grudnia - Prezentacja przedstawienia pt. Mały tygrys Pietrek wg H. Januszewskiej w reżyserii K. Kobyłki w Teatrze Powszechnym w Radomiu z udziałem studenta IV roku kierunku aktorskiego Macieja Łagodzińskiego (rola dyplomowa) 13 grudnia - Otwarcie wystawy zatytułowanej Oblicza maski w teatrze w foyer Teatru Szkolnego im. J. Wilkowskiego.
więcej...
9 - 11 grudnia - Gościnne występy Joanny Stelmaszuk na deskach Teatru Szkolnego im. Jana Wilkowskiego ze spektaklem pt. Ja j u poli verboju rosła 5 grudnia - Pokaz pracy warsztatowej studentów roku III przygotowanej w ramach koła naukowego pt. Nie napinaj się tak, bo kociej mordy dostaniesz - proza Witkacego, Schulza, Gombrowicza, pod opieką pedagogiczną Marcina Bartnikowskiego i Magdaleny Czajkowskiej w ramach festiwalu Kresy 2012 - konkurs recytatorski dla Polaków z zagranicy. 5 grudnia - Prezentacja prac studentów III i IV roku dla uczestników konkursu recytatorskiego Kresy. 26 - 27 listopada - Gościnne występy Teatru Malabar Hotelna deskach Teatru Szkolnego im. Jana Wilkowskiego ze spektaklem pt. Matka wg Witkacego 10 listopada - Premiera spektaklu Grupy Coincidentiana deskach Teatru Szkolnego im. Jana Wilkowskiego pt. Krwawa jatka Michała Walczaka w reżyserii Łukasza Kosa 30 października - Prezentacja przedstawienia pt. Alicja w krainie czarów wg L. Carolla w reżyserii J. Połońskiego w Teatrze Miniatura w Gdańsku z udziałem studenta V roku kierunku aktorskiego Jakuba Zalewskiego. (rola dyplomowa) 25 października - Prezentacja etiudy studentów IV roku zatytułowanej Piti Pą Tą wg Witolda Gombrowicza w ramach 18 Festiwalu Teatrów Lalek Spotkania w Toruniu 24 października - Jury 25. Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu przyznało nagrodę aktorską Magdalenie Mioduszewskiej studentce V roku kierunku aktorskiego za rolę Papugi w przestawieniu Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy (spektakl dyplomowy) w reżyserii Anny Iwanowej-Braszinskiej zrealizowanym w Białostockim Teatrze Lalek 18 października - Pokaz pracy studentów IVroku kierunku aktorskiego Nic się nie da zrobić wg Samuela Becketta w ramach 25 Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu 15 października - Premiera przedstawienia pt. Anatomia psa wg M. Bułhakowa w reżyserii P. Tomaszuka w Teatrze Wierszalin w Supraślu z udziałem studentki V roku kierunku aktorskiego Katarzyny Grajlich. (rola dyplomowa) 8 października - Premiera przedstawienia pt. Wyprawa na szklaną górę w reżyserii Cz. Sieńki w Teatrze Arlekin w Łodzi z udziałem studentów V roku kierunku aktorskiego: Ismeny Maślankiewicz i Jerzego Dowgiałło. (role dyplomowe) 8 października - Premiera spektaklu Montecchi i Capuleti na motywach Romea i Julii Shakespeare’a w Białostockim Teatrze Lalek w reżyserii Rusłana Kudaszowa , z udziałem studentów IV roku kierunku aktorskiego : Justyny Rożko, Wojciecha Stachury, Wojciecha Schabowskiego i Mateusza Smacznego ( spektakl dyplomowy) 6 października - Postanowieniami Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej odznaczeni zostali za wybitne zasługi dla kultury narodowej, za osiągnięcia w twórczości artystycznej oraz działalności dydaktycznej
KRZYŻEM KOMANDORSKIM ORDERU ODRODZENIA POLSKI
Wojciech Zygmunt PSZONIAK
Krzysztof Wiesław RAU - WSL
Anna SENIUK- MAŁECKA

KRZYŻEM OFICERSKIM ORDERU ODRODZENIA POLSKI
Aleksandra Maria GÓRSKA – SZAJEWSKA
Daria Edwarda IWIŃSKA
Wojciech Adam KOBRZYŃSKI - WSL
Andrzej Tadeusz STRZELECKI
Maciej WOJTYSZKO

KRZYŻEM KAWALERSKIM ORDERU ODRODZENIA POLSKI
Mariusz BENOIT
Piotr DAMULEWICZ - WSL
Tomasz Cezary GROCHOCZYŃSKI
Wiesław KOMASA

za wybitne zasługi dla kultury narodowej, za osiągnięcia w pracy naukowo-dydaktycznej
KRZYŻEM KOMANDORSKIM ORDERU ODRODZENIA POLSKI
Lech Stefan ŚLIWONIK

KRZYŻEM KAWALERSKIM ORDERU ODRODZENIA POLSKI
Anna Czesława KULIGOWSKA-KORZENIEWSKA
Barbara Krystyna OSTERLOFF - GIERAK
Henryk Izydor ROGACKI
Lech Andrzej SOKÓŁ

za zasługi w działalności na rzecz rozwoju Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza
ZŁOTYM KRZYŻEM ZASŁUGI
Magdalena BIBRICH-OLESIŃSKA
Wiesław Bogdan CZOŁPIŃSKI - WSL
Stanisław Kazimierz GÓRKA
Jerzy JACKL
Małgorzata JÓŹWIAK
Irena Maria KLUK-DROZDOWSKA
Beata Aleksandra KOWAL
Ryszard Jerzy LENAR
Ryszard OLESIŃSKI
Jan Eugeniusz PLEWAKO - WSL
Łucja Irena REĆKO-ŻARNECKA
Dorota Zofia SZTROMAJER - WSL
Beata Maria TURALSKA
Anna Grażyna ZAGÓRSKA

SREBRNYM KRZYŻEM ZASŁUGI
Mirosław JASTRZĘBSKI
Maria Krystyna REDKOWSKA - WSL
Zofia Krystyna RUSTECKA
Edward WOJTASZEK

BRĄZOWYM KRZYŻEM ZASŁUGI
Marcin Wojciech BARTNIKOWSKI - WSL
Łukasz Marcin LEWANDOWSKI
Marcin Jerzy PRZYBYLSKI
Marta Maria RAU - WSL

za wzorowe, wyjątkowo sumienne wykonywanie obowiązków wynikających z pracy zawodowej
MEDALEM ZŁOTYM ZA DŁUGOLETNIĄ SŁUŻBĘ
Bożenna FRANKOWSKA - WSL
Barbara GRUBERNE-BERNACKA
Grażyna JADCZAK
Genowefa KAWKA
Danuta Zofia KIERKLO-CZAJKOWSKA - WSL
Marian KLUCZYK
Jarosław Adam KOMOROWSKI
Andrzej KRUCZYŃSKI
Alicja MOSSAKOWSKA
Barbara Alicja MUSZYŃSKA-PIECKA - WSL
Lidia Krystyna PANFIC
Andrzej Ryszard PAWŁOWSKI
Tadeusz PODZIEWSKI
Helena POPŁAWSKA - WSL
Janina RELIDZYŃSKA
Małgorzata Ewa ROMAN - WSL
Teresa Jolanta SEROKA
Danuta Wanda STANIEWSKA
Waldemar ŚMIGASIEWICZ
Katarzyna Izabella WACOWSKA

MEDALEM SREBRNYM ZA DŁUGOLETNIĄ SŁUŻBĘ
Elżbieta Małgorzata BUJNAROWSKA - WSL
Cezary Robert DUTKOWSKI-BRONIEWSKI
Ewa Katarzyna FOGLER
Krystyna Barbara JAŁOCHA
Wojciech Marek MICHAŁOWSKI

MEDALEM BRĄZOWYM ZA DŁUGOLETNIĄ SŁUŻBĘ
Jacek KARASIŃSKI
Piotr KOWALSKI
Beata Monika MARTON
Agnieszka Wioletta ZAJK-TWORKOWSKA

Decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczeni zostali za zasługi dla rozwoju kultury polskiej
ZŁOTYM MEDALEM „ZASŁUŻONY KULTURZE GLORIA ARTIS”
Jan KULCZYŃSKI
Ryszard PERYT
Janusz ZAORSKI

SREBRNYM MEDALEM „ZASŁUŻONY KULTURZE GLORIA ARTIS”
Bohdan GŁUSZCZAK - WSL
Tomasz JAWORSKI - WSL

BRĄZOWYM MEDALEM „ZASŁUŻONY KULTURZE GLORIA ARTIS”
Jarosław GAJEWSKI
Agnieszka GLIŃSKA
Tomasz KUBIKOWSKI
Janusz MAJCHEREK

ODZNAKĄ HONOROWĄ „ZASŁUŻONY DLA KULTURY POLSKIEJ”
Miłosława BRZEZIŃSKA
Urszula BORKOWSKA
Marcin PERCHUĆ
Katarzyna STĘPKOWSKA-ZBONIK

Decyzją Ministra Edukacji Narodowej odznaczeni zostali za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania
MEDALEM KOMISJI EDUKACJI NARODOWEJ
Janusz GAJOS
Krystyna JANDA
Wiesław JURKOWSKI - WSL
Grażyna MATYSZKIEWICZ
Krzysztof ORZECHOWSKI
Olga SAWICKA
Bożena SUCHOCKA
Marek WASZKIEL - WSL
Emil WESOŁOWSKI
5 października - Prezentacja pracy studentów IV roku Nic się nie da zrobić na podstawie "Czekając na Godota" Samuela Becketta, w ramach projektu „ANIMO DE/PL” w Kwidzyniu. 3 października - Pokaz pracy koła naukowego pt. Nie napinaj się tak, bo kociej mordy dostaniesz - proza W. Gombrowicza, B. Schulza i S. I. Witkiewicza, przygotowany przez studentów III roku kierunku aktorskiego pod opieką pedagogiczną Magdaleny Czajkowskiej i Marcina Bartnikowskiego. 3 października - Uroczysta inauguracja roku akademickiego 2011-2012 z udziałem Jego Magnificencji Rektora Akademii Teatralnej prof. Andrzeja Strzeleckiego. 1 października - Premiera przedstawienia pt. Tango wg S. Mrożka w reżyserii R. Matusza w Teatrze im. J. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim z udziałem studentki V roku kierunku aktorskiego Małgorzaty Paprockiej (rola dyplomowa) 3 - 4 września - Prezentacja prac studentów kierunku aktorskiego w ramach w ramach 12 Międzynarodowego Festiwalu Zdarzenia im. Józefa Szajny:
- spektakl dyplomowy Białe małżeństwo Tadeusza Różewicza w reżyserii Krzysztofa Raua
- prace autorskie powstałe w ramach zajęć Gra aktora lalką : Guzik ,Piti Pą Tą.